Librum Foundation v období od začiatku septembra do konca novembra 2024 zrealizovalo v spolupráci s Dr. Oliver, SCHREIBER group a International Wellbeing Authority Cluster rozsiahly prieskum medzi fyzioterapeutmi pracujúcimi v nemocniciach na západnom a strednom Slovensku. Bol zameraný na sledovanie ich potrieb, aktivít, ktoré by im pomohli vykonávať svoju prácu ešte lepšie. Sledoval aj pripravenosť fyzioterpaeutov zvládnuť široké spektrum pacientov a limitovaný čas, ktorý majú na ich liečbu. Prieskum bol realizovaný formou štrukturovaného rozhovoru doplnený o dotazník s uzavretými aj otvorenými otázkami.
Na priebeh a výsledky prieskumu sme sa spýtali prezidenta Librum Foundation o.z. PaedDr. Olivera Poóra dipl.f.
Prečo ste sa rozhodli realizovať spomínaný prieskum práve medzi fyzioterapeutmi?
“Dlhodobo sa snažíme počúvať potreby zdravotníkov a pomôcť im v ich často náročnej a nedocenej práci. V minulom roku sme reagovali na absenciu študijnej literatúry a vydali učebnicu Základy diagnostiky a terapie funkčných porúch pohybového systému pre fyzioterapeutov. V tomto roku nadácia Librum Foundation o.z. venovala 4 miesta na akreditovanom vzdelávaní Mulligan koncept študentom odboru diplomovaný fyzioterapeut z Bratislavy a ďalšie 4 miesta študentom diplomovaného fyzioterapeuta v Trnave. Celkovo tak mohlo 8 študentov bezplatne načeprať množstvo cenných poznatkov a zručností. Okrem nich si každý z nich odniesol aj malý darček a kompletné pomôcky od Librum Foundation potrebné pre terapiu a autoterapiu. V budúcom roku chceme priniesť ďalšie zaujímavé príležitosti a možnosti podpory pre fyzioterapeutov a preto nás prirodzene zaujímalo, čo by pre jednotlivé regióny Slovenska mohlo byť najväčším prínosom.”
Čo ukázali výsledky prieskumu v oblasti potrieb vzdelávania?
“Výsledky ukázali, že fyzioterapeuti sa najviac zaujímajú o oblasť manuálnych techník v ktorých zároveň cítia najväčšiu potrebu vzdelávania sa. Ako najväčšie prekážky vo vzdelávaní uviedli vysokú cenu kvalitných kurzov na trhu a nutnosť cestovať za nimi do zahraničia. Najmä fyzioterapeuti pracujúci v súkromných zariadenia uviedli, že je pre nich problematické získať podporu zamestnávateľa vo forme uvoľnenia z práce. Zvyčajne si musia brať dovolenku, alebo neplatené voľno a po návrate do práce ich čakajú neobslúžení pacienti. Ďalšími uvádzanými problémami sú cestovanie za vzdelávaním a náklady s tým spojené (preprava, ubytovanie, stravovanie, časové straty).”
Čo ukázali výsledky prieskumu v oblasti práce fyzioterapeutov?
“Fyzioterapeuti sa cítia dlhodobo finančne podhodnotení. Cítia sa pod tlakom v dôsledku vysokého objemu práce, očakávaní zamestnávateľa ako aj samotných pacientov. V rámci zariadení (ultrazvuk, elektroterapia, magnet a podobne) ako aj pomôcok na cvičenia a doplnkovú terapiu (tejpy, banky, lopty, expandre a iné) uvádzajú, že vzhľadom na čas, ktorí môžu pacientom venovať majú dostatok potrebného vybavenia. Ako najviac zaťažujúci a obmedzujúci element ich práce spomenuli najmä evidenciu v ktorej vzhľadom na nízke ohodnotenie zo strany poisťovní nevidia primeraný význam.”
Kde vidíte ako fyzioterapeut a lektor najväčší priestor na zlepšenie?
“Na základe štrukturovaných rozhovorov vidím najväčší priestor na zlepšenie systému hodnotenia vybraných výkonov práce fyzioterapeuta. V poslednej dekáde pribudlo veľké množstvo vedeckých prác, ktoré sa zaoberali efektivitou rôznych foriem fyzioterapie. Práve nový pripravovaný bodovací systém by ich mohol zohľadniť a priniesť tak lepšie ohodnotenie pre efektívne postupy, ktoré šetria počet potrebných návštev u fyzioterapeuta a tým pádom aj prostriedkov z poisťovní. Vidím priestor na zníženie počtu potrebných návštev na odstránenie bolesti z priemerných 7-10 na 4-5.
Druhou oblasťou, ktorá potrebuje pomoc je vzdelávanie. Niektoré školy (najmä vysoké) produkujú vysoký počet absolventov, ktorí nenastupujú do zdravotného systému. Pre nedostatok praxe s pacientom a nedostatočné individuálne vedenie vnímajú kvalitu štúdia na niektorých školách ako nedostatočnú a preto sa cítia nepripravený pre prácu fyzioterapeuta. Vyberú sa radšej pracovať do rekondičných a relaxačných zariadení, prípadne úplne mimo vyštudovanú oblasť. Podpora duálneho vzdelávania na školách by vedela situácii veľmi pomôcť rovnako ako inovatívne formy vzdelávania. Je dobré, keď školy spolupracujú so zahraničnými školami a pedagógmi. Je potrebné prinášať na Slovensko odborníkov so skúsenosťami z medzinárodnej scény, ktorí sú schopní priniesť potrebný nadhľad do zaužívaných stereotypov a prebudiť tak v študentoch vášeň pre ich budúce povolanie.”
Ako plánujete nadviazať na výsledky prieskumu?
“Našim cieľom je spolupracovať s inštitúciami a jednotlivcami, ktorí majú reálny záujem podporiť našich zdravotníkov. O komplexnejšie dáta sme sa podelili s partnerskými inštitúciami a spoločne pripravujeme nové programy. Okrem toho pripravujeme úplne nový druh benefitov pre fyzioterapeutov o akom sme ešte na Slovensku nepočuli. V prvom kvartáli budúceho roka pripravujeme vydanie zahraničnej publikácie tlmočenej do slovenského jazyka. Zároveň plánujeme v prieskume pokračovať a navštíviť aj ďalšie regióny na strednom a východnom Slovensku, aby sme dokázali získať čo najkomplexnejší obraz z priameho kontaktu s oslovenými účastníkmi našich aktivít a pokračovať tak v našej misií podporovať zdravotníkov v regiónoch nášho krásneho Slovenska.”